Kompletność dokumentacji nieruchomości
Sprawdzenie dokumentów mieszkania, które będą niezbędne do zawarcia umowy kupna-sprzedaży, najlepiej powierzyć fachowej agencji zajmującej się pośrednictwem w obrocie nieruchomościami. Jeżeli zdecydujemy się na wykonanie tej czynności samodzielnie, pamiętajmy o zapoznaniu się przede wszystkim z płatnościami, których dokonywał poprzedni właściciel. Jeżeli zalega on z opłatami czynszowymi - postarajmy się namówić go do wcześniejszego uregulowania zobowiązań finansowych. Zwróćmy również uwagę na terminowość opłat za energię elektryczną, gaz, wodę i telefon - o ile opłaty te nie ujęte są w czynszu. Może się bowiem okazać, że mimo wniesienia opłat za telefon były one dokonane z dużym opóźnieniem, a operator, którego stacja telefoniczna jest zainstalowana w lokalu, zobowiąże nas do zapłacenia odsetek za nieterminowość wpłat naszego poprzednika.
W wypadku nieruchomości własnościowych (z założoną księgą wieczystą) należy udać się do odpowiedniego sądu w celu zapoznania się z treścią księgi wieczystej. Sprawdźmy, kto figuruje w dziale księgi mówiącym o przysługującym prawie własności, zwróćmy również uwagę na wpisy w dziale III i IV, które mówią o zaciąganych kredytach i innych zobowiązaniach nie tylko finansowych właściciela nieruchomości.
Renoma i stan finansowy spółdzielni mieszkaniowej
Jeżeli w kręgu naszego zainteresowania znajdują się mieszkania o statusie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego i ponadto jesteśmy zainteresowani kredytowaniem tego zakupu (przy jednoczesnym ustanawianiu hipoteki na nieruchomości), sprawdźmy, czy grunt, na którym spółdzielnia wybudowała budynek ma założoną księgę wieczystą. Jeżeli spółdzielnia jest dzierżawcą gruntu, możemy mieć problem z założeniem odrębnej księgi na nasz lokal, a tego wymagał będzie od nas bank, by zabezpieczyć przyszłe płatności rat kredytowych. Ponadto zwróćmy uwagę na stan prawny innych gruntów, znajdujących się we władaniu spółdzielni. Gdy stan finansowy spółdzielni jest kiepski - może planując nowe inwestycje rozważać ustanowienie hipoteki na jednym z gruntów, które do niej należą. Może to być również grunt, na którym stoi budynek z naszym wymarzonym mieszkaniem.
Ponadto należy dowiedzieć się ile będzie nas kosztował wpis członkowski. Średnio wynosi on 200 - 1000 zł. Przed przystąpieniem do danej spółdzielni trzeba koniecznie zapoznać się z jej statutem i uchwałami. Istotną rzeczą jest uzyskanie informacji czy dany blok był już ostatecznie rozliczony z kosztów budowy ( dotyczy to budynku kilkuletniego ) - w przeciwnym razie możemy być zobowiązani do pokrycia różnicy między wpłatami poprzedniego właściciela a faktycznymi kosztami budowy.
Reasumując można dojść do wniosku, że kupienie mieszkania na rynku wtórnym wymaga od nas wszechstronnej wiedzy z zakresu prawa, finansów, gospodarki remontowej i szeroko rozumianego budownictwa.
Mamy nadzieję, że wśród Państwa znajomych nie brakuje osób z odpowiednim wykształceniem i doświadczeniem i przede wszystkim nie odmówią Wam pomocy.
Inne porady |