Wskaźnik ten jest
ilorazem ceny akcji i wielkości sprzedaży spółki przypadającej na jedną akcję.
Wskaźnik P/S (z
ang. price sales) informuje inwestorów, ile trzeba zapłacić za złotowkę wartości
sprzedaży realizowanej przez firmę. W związku z tym można powiedzieć, że im
niższy jest ten wskaźnik, tym lepiej. Trzeba dodać, że może on służyć w zasadzie
tylko do porównań firm z tej samej branży, które powinny osiągać podobną rentowność
działalności. Często zwracają na niego uwagę inwestorzy strategiczni, którzy
zamierzają przejąć daną spółkę. Wynika to z faktu, że zwykle istotny jest dla
nich udział spółki w rynku (wyrażający się wartością sprzedaży) i cena, jaką
muszą zapłacić za ten udział. W tym przypadku rentowność dzialalności jest dla
inwestora sprawą drugorzędną, ponieważ i tak może on dokonać zmian w spółce,
zmierzających do jej poprawy.
Różnice między
spółkami we wskaźnikach P/S mogą wynikać z różnic w rentowności sprzedaży (wskaźnik
jest tym wyższy, im wyższa rentowność), a także z oczekiwań inwestorów co do
wzrostu sprzedaży w przyszłości (im wyższy oczekiwany wzrost, tym wyższy wskaźnik).
Przykład
Sprzedaż spółki RKM SA wyniosła w ostatnim roku 150 mln zł. Kapitał akcyjny
spółki podzielony jest na 5 mln akcji. Sprzedaż przypadająca na jedną akcję
(SPS- sales per share) wynosi:
SPS = 150 000 000 zł / 5 000 000 akcji = 30 zł/akcję
Cena akcji spółki wynosi aktualnie 24 zł. Wskaźnik P/S wynosi więc:
P/S = 24 zł / 30 zł = 0,8
|